Sunday 2 October 2011

sambungan kisah aku dan mak...(nenek)

di subuh yg hening,sujudku membawa doa yg ku khususkan buat mak.. ku pinta agar Allah memberi yg terbaik buat mak..andai mimpiku tadi adalah satu berita yg membawa kpd realiti,aku pinta agar nyawanya diambil dgn penuh hikmah,agar tiada lagi derita yg harus ditanggung mak..seusai solat subuh, bergegas kami ke rumah mak.. 

"ya Allah....." kaki lemah,air mata gugur sederasnya.. apakah ini benar? apakah mimpiku akan menjadi nyata? lemah tubuhku disambut atok.. "sabar soleha,nanti mak dengar soleha nangis.."pujuk atokku dalam dakapannya..  tangan emak ku genggam erat.. tak ingin pergi meskipun sesaat,tak ingin lepaskn tangannya meskipu sekelip mata.. "maafkan adik mak.. mak, harini adik baru nak buatkan puding mak.. adik nak buat sarapan roti jala.. mak..." hanya mampu berdialog didalam hati... 

6:15a.m (1.10.11)
kakak,paksu,cik fa,ibu semua sedang asyik membaca yassin.. aku yakin,telah ku hafal surah itu dan tidak memegang Al-Quran..sambil ku baca,mataku menatap wajah kaku mak,nafasnya seperti tersekat2..mungkin sedang dicabut nyawanya.. tiba2,"mak....innalillahiwainnailaihirojiun..." tangan mak ku kucup.. 6:30am mak telah meninggalkan kami.. hanya aku yg melihat live saat mak benar2 kaku dan nafasnya terhenti..cukup tenang,tiada bunyi derita.. syukur ya Allah,ku minta agar inilah petanda bahawa mak mati dlm keadaan yg paling baik disisMu...

cuaca mendung yg hanya menunggu tuk memuntahkan hujan rahmat...ku yakin,langit,bumi juga turut merasai kesedihan kami... telah ku bertegas kpd ibuku,aku nak mandikan jenazah sehingga mengafankan mak... alhamdulillah,aku berkesempatan mengurukan mak sehingga mak hilang dari pandanganku... meskipun badanku tak brpa sihat,ku gagahkan diri.. aku tak ingin rasa terkilan lagi... tepat pukul 11:30,mak telah dikebumikan... meskipun wanita dilarang tuk menjejakkan kaki di kubur di saat ingin mengebumikan jenazh,aku berdegil,telah ku janji takkan menitiskan air mata di tanah perkuburan... aku cuma ingin berada dekat dan melihat mak buat kali terakhir.. 

stelah semuanya selesai, kami pulang ke rumah peninggalan mak..berkumpul,berkongsi suka duka... makcik yg jaga mak malam terakhir tu cerita,"mak tanya mana soleha..knp soleha tak datang malam ni..." ya Allah,sebak didada... maafkan adik mak,adik penat,seharian diluar menguruskan urusan.. maaf mak...

semoga kematian itu menjadi tempat beristirehatmu mak... dan semoga setiap amalan mak diterima sbgai amal soleh... soleha sayang mak dan takkan pernah berhenti menyayangimu....

**********************************************************************************


2 comments:

  1. soleha..takungan air mata ni melimpah lg..smoga rmh beliau yg br ni jauh lbh baik dr rmhnya d dunia..

    ReplyDelete
  2. Leha, tabahkan hati yek..

    Moga kebahagiaan yg abadi untuk ibumu di sana :)

    moga yg terbaik telah tercatat untukmu juga Leha....

    ReplyDelete